Stress og depression

Depression er en almindelig og alvorlig følgesygdom ved stress og hvert år rammes ca. 10 % af alle danskere af en depression. For kvinder er risikoen tre gange større end for mænd.

Jo hurtigere en depression bliver opdaget bliver opdaget, jo hurtigere er den at slippe af med, så det er vigtigt at de første tegn alvorligt. Søg altid professionel hjælp, hvis du har mistanke om depression.

Årsager til depression
Der er forskellige teorier om, hvad der udløser depression. Nogen mener, det er en kemisk ubalance i hjernen, der udløser en den, mens andre mener, årsagen er sociale og psykiske faktorer.

Findes årsagen til depressionen inde i den deprimerede, kaldes den endogen, mens den kaldes eksdrogen, hvis årsagerne skal findes i forholdene i omgivelserne. Årsagen kan også skyldes både indre og ydre forhold.

Det er ofte et kompliceret samspil med ydre og indre forhold, der udløser en depression f.eks. langvarig stress, sorger og bekymringer i samspil med en evt. skilsmisse, et dødsfald eller en fyring.

Symptomer på depression
Depression påvirker både dine tanker, dit humør og din krop. Du bliver trist og mister interessen ved at gøre det, du plejer at blive glad for. Du er ikke rigtig glad.

Dine tanker kan også ændre sig, både om dig selv, om andre, om fremtiden og fortiden. Dine tanker bliver negative og forvrænges.

Din søvn kan ændre sig på flere måder. Måske får du svært ved at falde i søvn og vågner mange gange i løbet af natten eller også har du mest lyst til at lægge dig under dynen og sove døgnet rundt.

Ofte vil du også opleve, at din appetit ændrer sig. Du kan miste lysten til at spise eller du kan begynde at trøstespise – især søde sager.

Mange mennesker med depression oplever en ubeskrivelig træthed. Du er totalt energiforladt og kan ikke bare tage dig sammen og gøre noget.

Du kan også risikere, at du bliver rastløs eller går helt i stå, men også at du har svært ved at koncentrere dig og tage beslutninger om noget som helst.

Måske begynder du også at bebrejde sig dig alt muligt og kommer til at føle skyld, mindreværd, utilstrækkelighed osv.

I værste tilfælde kan du opleve, at du ikke kan se formålet med livet og får tanker om selvmord.

Medicin, samtale, kost og motion mod depression
Hvis du vil forebygge eller af med depression, kan du, udover at gå til lægen og evt. få medicin og samtaleterapi, spise en sund kost, undgå fastfood, og så motionere.

Fysisk træning har en meget positiv effekt på depression. En halv times løbetræning et par gange om ugen kan gøre underværker på humøret.

Udskriv

Tilbage til fakta om stress